niedziela, Maj 20, 2018

Czy warto przyciemniać szyby w samochodzie?

0

Przyciemniane szyby kojarzą nam się wyłącznie ze sportowymi samochodami, tuningiem i autami po przejściach. W rzeczywistości jest to ciekawy a przede wszystkim pożyteczny dodatek, który warto zastosować również w swoim samochodzie.

Przyciemnianie szyb, a kwestie prawne

Samo przyciemnianie jest legalne, musimy jednak przestrzegać pewnych zasad. Przede wszystkim należy użyć w tym celu materiałów, które mają atesty Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych.

Podczas przyciemniania szyb musimy także zadbać o to, by kierowca miał zachowane 180 stopni pola widoczności. Nie można w żadnym wypadku oklejać przedniej szyby oraz przednich bocznych, ponieważ według przepisów przednia szyba musi mieć przepuszczalność światła około 75 procent, a przednie boczne – około 70 procent.

Jeśli okleimy wszystkie szyby czeka nas spory mandat, obowiązek zlikwidowania przyciemnień, a nawet odebranie dowodu rejestracyjnego. Nasz samochód nie przejdzie też w żadnym wypadku przeglądu okresowego.

Samochody produkowane obecnie w wielu przypadkach mają już zamontowane przyciemnienie na przedniej oraz bocznych przednich szybach w maksymalnym możliwym stopniu – 25 procent na przedniej oraz 30 procent na przednich bocznych szybach.

Zalety przyciemniania szyb

Oto kilka korzyści, jakie niesie za sobą ten zabieg:

  • Nakładana na szybę folia posiada właściwości termoizolacyjne co oznacza, że podczas upałów wspomaga ona działanie klimatyzacji i nasz samochód oraz sam kokpit mniej się nagrzewają, nawet o 60 procent, słowem – zatrzymuje chłód w pojeździe.
  • Folia to także ochrona przed szkodliwymi promieniami UV, działa też jak okulary przeciwsłoneczne – ostre promienie słońca nie rażą pasażerów.
  • Zimą z kolei folia pozwala zatrzymać w samochodzie ciepło.
  • Przyciemnione szyby dają podróżnikom więcej prywatności.
  • Co więcej, folia pozwala uchronić naszą tapicerkę oraz kokpit przed blaknięciem.
  • W razie wypadku, w którym mogłoby dojść do stłuczenia się szyby folia gwarantuje bezpieczeństwo pasażerom – nie zostaną zranieni odłamkami szkła, ponieważ jest ona montowana od wewnątrz
  • Nie można też zapomnieć o walorach estetycznych – samochód z przyciemnionymi szybami wygląda elegancko i z klasą.

Niegdyś przyciemniane szyby kojarzyły się z podejrzanymi samochodami i ciemnymi interesami, dziś już odchodzi się od tego stereotypu. Co lepsze, folie przyciemniające największą popularnością cieszą się wśród rodzin z małymi dziećmi – bezpieczeństwo, ochrona i komfort użytkowania.

Ponadto jest to też rozwiązanie stosowane przez właścicieli firm budowlanych – dzięki ciemnym szybom nie widać zawartości dużych samochodów, co może nas uchronić przed kradzieżą.

(Nie)drogi zabieg?

Cena zależna jest od wielu czynników, głównie chodzi o ilość szyb, które mamy zamiar okleić, rodzaj pojazdu, stopień trudności demontażu, wielkości oraz krzywizny tylnej szyby, a także sama jakość folii.

W samochodzie osobowym średniej klasy będzie nas to kosztowało około 400 złotych, w samochodach transportowych typu Van cena może wzrosnąć do 1000 złotych. Pamiętajmy, by tę usługę wykonać w zaufanej firmie, cieszącej się pozytywnymi opiniami. Na folie powinniśmy też otrzymać kilkuletnią gwarancję.

Zabieg ten możemy także przeprowadzić samodzielnie, jednak w przypadku, gdy nie posiadamy doświadczenia ani odpowiedniej wiedzy lepiej nie porywać się z motyką na słońce. Większe prawdopodobieństwo jest, że uszkodzimy samą folię, niż prawidłowo ją przykleimy. Nawet jeśli, to często powstają wtedy bąble albo charakterystyczne zmarszczki.

Jest to żmudny i skomplikowany proces, który wymaga odpowiednich szkoleń. Musimy też zachować czystość, ponieważ jeśli pod folią znajdzie się kurz lub brud będzie wyglądało to co najmniej nieestetycznie. Oklejanie szyb folią zajmuje fachowcom od 2 do 6 godzin, w zależności od typu samochodu.

Po zakończeniu nakładania folii firma powinna wydać nam odpowiednie świadectwo, informujące o instalacji, które warto mieć zawsze ze sobą w samochodzie, na przykład umieścić je w schowku. Może nam się ono przydać podczas kontroli policyjnej.

Ważne informacje

Jeśli zdecydowaliśmy się na przyciemnienie szyb w naszym samochodzie musimy wybrać właściwą dla niego folię. Przy zakupie kierujmy się następującymi parametrami:

  • przepustowość światła (istnieje 5 stopni przyciemnienia: 50, 70, 80, 88 oraz 95 procent),
  • stopień przyciemnienia,
  • poziom odbicia,
  • kolor (folie możemy dostać w kolorze czerwonym, zielonym, niebieskim oraz żółtym)

Nieopłacalna alternatywa

Jeśli chcemy przyciemnić szyby w samochodzie i szukamy innego sposobu niż nakładanie folii natrafimy z pewnością na metodę piecową. Na czym ona polega? Otóż metalizuje się tutaj szkło tlenkami tytanu, na wskutek czego szyba zostaje przyciemniona.

Zabieg ten jest jednak niezwykle czasochłonny, a także drogi – może nas kosztować nawet 2000 złotych. Kolejną sprawą jest to, że ciężko będzie znaleźć nam zakład, który podejmie się tej metody, ponieważ jest uznawana za nieopłacalną.

Wszyscy decydują się na przyciemnianie za pomocą folii i nie ma co się dziwić – jest to rozwiązanie bezpieczne, zapewniające komfort podróżującym, znacznie tańsze oraz odwracalne – w każdej chwili możemy usunąć folie z szyb i pozbyć się zaciemnienia.

Konserwacja skóry w samochodzie krok po kroku

0

Czyszczenie i konserwacja skóry nie należy do najbardziej skomplikowanych czynności, jakie trzeba robić w samochodzie. Jednak nie oznacza to, że można podejść do tematu „lekką ręką”. Wyjaśniamy krok po kroku, jak dobrze zakonserwować skórzaną tapicerkę.

Odporna i doświadczana

Tapicerka ze skóry naturalnej to dobry wybór do każdego auta. Zwłaszcza w sytuacji, gdy często podróżują nim małe dzieci. Dzieci, jak to dzieci, często brudzą siebie i wszystko dookoła. Z pewnością każdy zmotoryzowany rodzic choć raz musiał dokładnie czyścić i prać swoją tapicerkę, bo dziecku spadł lód lub brudnymi od czekolady dłońmi dotknął oparcia. Zwykły materiał bardzo niechętnie pozwala się wyczyścić, czego nie można powiedzieć o skórze. Jest ona o wiele przyjemniejsza w myciu i większość zabrudzeń usuniemy bez większego trudu. Jednak ma to swoją cenę. W przeciętym samochodzie wystarczy nam jedynie dobre mydło oraz ciepła woda i zabrudzenia powinny, po dokładnym szorowaniu, ustąpić. Tapicerkę skórzaną czyścić możemy jedynie przy użyciu specjalnych preparatów do tego przeznaczonych. Jak więc to robić?

Czyszczenie oraz konserwacja skóry w samochodzie

Z pewnością nie będziesz tym zaskoczony – najważniejsze jest dokładne odkurzenie wnętrza twojego pojazdu. Pozwala ono usunąć z tapicerki większości brudu oraz powierzchownego kurzu. Dopiero, gdy ten etap mamy już za sobą, możemy przejść do dalszej części. Jest nią oczywiście sprzątanie przy użyciu środków do czyszczenia skórzanej tapicerki. Należy przyłożyć się do tego zadania i zająć się każdym zakamarkiem skóry. Tylko w ten sposób będziemy mieli pewność, że nasza praca ma sens. Równie istotne jest by przestrzegać zaleceń znajdujących się na opakowaniu. Najważniejsze to: „nie stosować na rozgrzanych powierzchniach”, „nie dopuścić do przemoczenia skóry” czy „nie stosować na niektóre rodzaje skóry”. W przeciwnym razie, zamiast wyczyścić, zniszczymy naszą tapicerkę. Czyszczenie to jedno, ale równie istotna jest konserwacja. Odpowiednich produktów jest bardzo dużo – zobacz pod tym linkiem. Możemy kupić balsam koloryzujący, balsam do czyszczenia, emulsję czy krem do pielęgnacji. Wszystko zależy od tego, czego szukamy.

Gąbki do mycia i ircha naturalna

Gdy mamy odpowiedni produkt czyszczący i konserwujący, czas wybrać narzędzie, którym je nałożymy. Najlepiej sprawdzi się ircha naturalna. Powszechnie uważana jest ona za najbardziej skuteczny materiał do czyszczenia. Jeżeli jednak nie masz jej pod ręką, możesz użyć gąbki do mycia z mikrofibry. Każdy z wyżej wymienionych sprzętów dobrze poradzi sobie w czyszczeniu czy konserwacji tapicerki samochodowej.

Co przed egzaminem na prawo jazdy? Badania

0

Wiele młodych osób, jeszcze przed ukończeniem 18 roku życia, decyduje się rozpocząć kurs na prawo jazdy. Nie ma w tym nic dziwnego, gdyż jazda samochodem sprawia wiele przyjemności oraz ułatwia codzienne życie ludzi. Jest możliwe rozpoczęcie kursu na prawo jazdy, na trzy miesiące przed 18 rokiem urodzin, jednakże do egzaminu można przystąpić dopiero po „osiemnastce”. Co należy jeszcze zrobić przed przystąpieniem do egzaminu na prawo jazdy?

Przed przystąpieniem do kursu trzeba przede wszystkim uwierzyć w siebie! Prowadzenie samochodu nie jest tajemną magią dostępną tylko dla wybranych, ale umiejętnością, której może nauczyć się dosłownie każdy, dlatego nie można się zniechęcać, nawet jeśli nie idzie nam najlepiej…

Wracając do spraw formalnych, przed przystąpieniem do kursu na prawo jazdy należy zrobić badania na prawo jazdy. Jest to komplet badań koniecznych do przeprowadzenia, aby szkoła jazdy mogła zapisać kursanta. Wśród nich można wyróżnić badania wzroku, słuchu, czynności nerek oraz testów pod względem cukrzycy oraz hipoglikemii. Te dwa ostatnie, to poważne schorzenia o których kandydat raczej powinien wiedzieć dużo wcześniej, a nie dopiero na badaniach na prawo jazdy, jednak są to schorzenia, które mogą powodować poważne zagrożenia na drodze, dlatego nie wolno takich badań bagatelizować. Osoby z cukrzycą lub hipoglikemią mogą momentalnie zasłabnąć lub zasnąć za kierownicą, co jest krótką drogą do wypadku.

Szukając miejsca, do wykonania takich badań, warto skorzystać z internetu. Szukając odpowiedniej przychodni, łatwo natknąć się na https://www.badania-kierowcow.warszawa.pl/ gdzie można znaleźć pełen pakiet usług koniecznych do wykonania przed przystąpieniem do kursu na prawo jazdy. Chcąc mieć pewność, że badania będą przeprowadzone rzetelnie, warto szukać odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów, których można znaleźć w przychodni.

Biorąc pod uwagę, że badania lekarskie przed przystąpieniem do kursu są konieczne i nie da się bez nich podjąć nauki, warto wybrać renomowaną przychodnię.

Jak wybrać buty motocyklowe? Które będą najlepsze?

0

Wygodne i dobrze dopasowane buty motocyklowe to podstawa o którą powinien dbać każdy motocyklista. Komfort, ale i profesjonalny wygląd jest bardzo cenny dla każdego motocyklisty. Dostępny wybór akcesoriów i odzieży na motor zapewnia realizację potrzeb każdego motocyklisty. Wybór obuwia jest bardzo szeroki, dostosowany do każdego stylu jazdy, gdzie brane pod uwagę są nie tylko takie czynniki, jak używany sprzęt, ale technologia, design czy funkcjonalność.

Lakier do plastiku sposobem na odnowienie zderzaków

0

Zderzaki samochodowe bardzo często są wykonane z nielakierowanego tworzywa sztucznego. To powoduje, że z czasem tracą one swój ładny wygląd i zaczynają szpecić auto. Do tego dochodzą uszkodzenia mechaniczne. Do najskuteczniejszych sposobów na ich odnowienie należy pomalowanie specjalnym lakierem do plastików, który można kupić w sklepie.

Czym kierować się przy wyborze opon letnich?

0

Wbrew pozorom dobór odpowiednich opon letnich jest równie istotny, co wybór zestawu zimowego ogumienia. Pamiętaj, że nie kupujesz tylko butów dla swojego samochodu, a gwarancję bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Jakie opony letnie wybrać? Czym się kierować?

Szelki odblaskowe – niezbędne wyposażenie każdego motocyklisty!

0

Wielu motocyklistów zastanawia się nad stosowaniem odblasków podczas jazdy. Dużym problemem jest jednak wybór odpowiedniego rozwiązania, które będzie zapewniać zarówno dobrą widoczność, jak i wygodę. Jedną z opcji są na pewno szelki odblaskowe – dlaczego warto je wybrać?

Czy jakość ma wpływ na działanie wałów napędowych?

0

Oczywiście, że tak! Właśnie dlatego poświęciliśmy kolejny artykuł tematyce układu napędowego, który wbrew pozorom jest bardzo ważny dla wszystkich kierowców, którzy na co dzień przemierzają setki, a nawet tysiące kilometrów różnymi trasami. Zatem warto by było dowiedzieć się więcej o konieczności przeglądu wałów, ich regeneracji oraz wymianie na nowe części.

Częstotliwość przeglądów

Generalnie może to zależeć od wielu czynników zewnętrznych, aczkolwiek najczęściej wymienianymi są: ilość przemierzonych kilometrów oraz rodzaj dróg, po jakich przez większość czasu poruszał się pojazd. Obie zmienne oddziałują na pracę wałów napędowych w dużym stopniu, co wpływa także na ich jakość i ogólną kondycję. Po pierwsze wszystkie samochody o długodystansowym zasięgu powinny podlegać przeglądom technicznym więcej niż raz w roku, ze względu na zużycie powierzchni wału i jego nadwyrężenie. Podobnie jego stan pogarsza się podczas jazdy po nierównych i pagórkowatych terenach, gdzie zawieszenie pojazdu, a co za tym idzie również układ napędowy, ulegają licznymi zniekształceniom i zniszczeniom.

Zatem chcielibyśmy przedstawić krótkie wskazówki dla właścicieli pojazdów:

  • Dostawczych, ciężarowych i autobusów prowadzonych po normalnych drogach szosowych – serwisowanie co 10 000km lub 2 razy w roku
  • Dostawczych, ciężarowych i szynowych prowadzonych w warunkach mieszanych – serwisowanie co 5 000km lub po około 200 godzinach jazdy
  • Dostawczych, ciężarowych, szynowych, autobusy oraz maszyny budowlane w warunkach miejskich – serwisowanie co 2 500km lub po około 100 godzinach jazdy.

Wszystkie te zalecenia jak wspomnieliśmy wcześniej mogą się zmieniać w zależności od czynników zewnętrznych, a także warto kierować się wskazaniami producenta wałów napędowych.

Regeneracja wału

Oto czynność niezbędna dla utrzymania jego prawidłowej kondycji przez cały czas użytkowania, a możesz o to zadbać głównie dzięki regularnym przeglądom układu napędowego. Wówczas istnieje możliwość szybkiego wykrycia usterki, której naprawa jest mniej kosztowna niż późniejsza renowacja lub wymiana całej części. Dobrze jest zapobiegać poważniejszym awariom z prostej przyczyny, a mianowicie Twój pojazd będzie w tym czasie unieruchomiony i niezdolny do jeżdżenia.

Regeneracja polega między innymi na dokładnym oczyszczeniu części i naprawie jej poszczególnych elementów, by całość mechanizmu mogła swobodnie ze sobą współgrać. Co więcej, proces ten obejmuje również wyważanie wału za pośrednictwem nowoczesnej maszyny, gdzie jest on obracany z różną prędkością dla ustabilizowania całej konstrukcji. Dodatkowo profesjonalny warsztat samochodowy powinien zapewnić Ci kompleksową obsługę poprzez smarowanie krzyżaków specjalistycznym preparatem, dzięki któremu wał może obracać się bez żadnych problemów i uszkodzeń.

Wymiana części

Może nastąpić podczas regeneracji, gdy zużyciu ulegną mniejsze elementy układu napędowego. Wówczas ich wymiana i koszt nie powinny przekraczać standardowego cennika mechanika. Natomiast cała sytuacja wygląda nieco inaczej, gdy mamy do czynienia z wymianą całego wału napędowego. Wówczas dobrze jest zakupić i zaopatrzyć się w nową nieużywaną część, a najlepiej gdyby pochodziło prosto od producenta. Wystarczy trochę poszukać, a z pewnością znajdziesz taki warsztat, gdzie zapewnione zostaną wszelkie standardy jakości, co w późniejszym czasie zauważysz również podczas jazdy swoim samochodem.

Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu elektrycznego?

0

Samochody przyszłości, czyli auta elektryczne, cieszą się coraz większą popularnością wśród kierowców. Czy w zamian za krzewienie bezpieczeństwa i ekologii, ich właściciele kupią tańszą polisę?

Dla potencjalnych nabywców samochodu elektrycznego mamy dobre i złe wiadomości. Ubezpieczenie OC może ich kosztować mniej niż w przypadku auta napędzanego tradycyjnym paliwem. Niestety, im droższy model, tym trudniej będzie znaleźć dla niego polisę autocasco…

Jak wylicza się cenę ubezpieczenia auta elektrycznego?

Podczas wyliczania składki OC, pada standardowe pytanie o pojemność silnika w ubezpieczanym pojeździe. A co w przypadku, gdy takiej informacji nie możemy podać? To żaden problem. Cenę ubezpieczenia pojazdu elektrycznego oblicza się na podstawie mocy silnika. Pozostałe kryteria podczas kalkulacji składki pozostają bez zmian, tzn. towarzystwo uwzględnia między innymi: wiek kierowcy, jego doświadczenie w prowadzeniu pojazdu, wypracowane zniżki oraz miejsce zamieszkania.

OC na auto elektryczne – ile kosztuje?

W przypadku OC, firmy ubezpieczeniowe biorą pod uwagę ryzyko wystąpienia kolizji lub wypadku. Ponieważ nie wzrasta ono z powodu napędu elektrycznego auta, cena OC będzie liczona w taki sam sposób, w jaki wycenia się składkę dla samochodu napędzanego tradycyjnym paliwem.

Koszt polisy może być nawet niższy, ponieważ pojazdy elektryczne to zazwyczaj auta nowoczesne i bezpieczne, a więc rzadziej dochodzi do kolizji i wypadków z ich udziałem.

Przykładowo:

  • 40-letni mężczyzna z Lublina (kierowca posiada 60% zniżek w OC) zapłaci za najtańsze ubezpieczenie Nissana Leaf z 2012 roku 457 złotych;
  • jego rówieśnik z Ostrołęki kupi polisę OC na Teslę z 2016 r. (model S60, 320 kM, 235 kW) za 424 zł.

Dla porównania – na OC Volkswagena Passata również z 2012 roku (diesel, poj. 1,6) trzeba wydać w najtańszym towarzystwie 489 złotych.

Gdzie kupisz OC auta elektrycznego?

Jeżeli należysz do osób które cenią swój czas, skorzystaj z dobrodziejstw Internetu. Polisę OC kupisz zarówno na stronie wybranego towarzystwa, jak również internetowej porównywarki (sprawdź ile kosztuje ubezpieczenie samochodu oc na www.ubezpieczeniaonline.pl). Ponieważ auta elektryczne należą jeszcze do mniejszości, może się zdarzyć, że modelu Twojego samochodu będzie brakować w internetowej bazie pojazdów. W takim przypadku konieczny będzie telefoniczny kontakt z doradcą klienta.

Szukasz autocasco na auto elektryczne? Musisz uzbroić się w cierpliwość…

Ubezpieczenie auta elektrycznego w ramach autocasco nie jest już takie proste. Przede wszystkim, po polisę autocasco najprawdopodobniej będziesz musiał udać się do agenta wybranego towarzystwa. Wyjątek stanowią starsze, tańsze modele.

Na przykład wspomniany Nissan Leaft z 2012 roku. Sprawdziliśmy ubezpieczenie oc na www.ubezpieczeniaonline.pl i okazuje się, że taki samochód można ubezpieczyć w ramach AC za niecałe 2000 złotych (oferta Link4 dla przykładowego kierowcy z Lublina – najtańszy pakiet OC, AC, ASS za 1981,78 złotych), jednak w wersji nieco uboższej, to znaczy z naprawą na zamiennikach, udziałem własnym 500 zł i amortyzacją części 50%.

Na polisę autocasco ze zniesionym udziałem własnym i amortyzacją części trzeba wydać więcej, bo 3029 złotych.

A co z ubezpieczeniem droższych i nowszych modeli samochodów elektrycznych? Na przykład Tesli? Niestety, niektóre towarzystwa całkowicie wycofują się z oferty ich ubezpieczenia. Inne, z uwagi na bardzo dużą wartość pojazdu i bogate wyposażenie, a co za tym idzie – bardzo kosztowną likwidację szkody, windują cenę AC do kilku tysięcy złotych.

Porównanie ofert autocasco wymaga odwiedzin w kilku biurach agentów, a ostateczną cenę polisy można poznać niekiedy dopiero po inspekcji auta. Gdzie najlepiej kupić AC na najdroższy model Tesli? Po polisę warto udać się do największych na polskim rynku towarzystw, przede wszystkim PZU, Allianz i Generali, ponieważ mają one największe doświadczenie w ochronie takich pojazdów.

Dodatkowy element wyposażenia przyczepy

0

Przyczepy samochodowe posiadają cztery specjalne podpory, których zadaniem jest zapewnienie stabilizacji podczas jazdy i postoju. Jednak warto zaopatrzyć się także w dodatkowy stabilizator, jakim jest koło podporowe.

Zobacz też