czwartek, Wrzesień 19, 2019

Jak klucz do kół wybrać?

0
Jak klucz do kół wybrać?

W dzisiejszych czasach na rynku do wyboru mamy tradycyjne klucze ręczne do kół oraz klucze elektryczne i pneumatyczne, przez co wiele osób może nie wiedzieć, które warto wybrać i jakie są wady i zalety poszczególnych rozwiązań. Klucze do kół powinny być podstawowym wyposażeniem każdego samochodu, dlatego też warto poświęcić nieco swojego cennego czasu, aby wybrać naprawdę porządne i niezawodne narzędzia. Warto inwestować również w klucze z wyższej półki, ponieważ może okazać się tak, że tanim kluczem nie będziemy w stanie odkręcić mocno opornej śruby.

Klucze ręczne

Klucze ręczne do kół jak łatwo się domyśleć są obecnie najpopularniejszą wersją tych narzędzi. Oryginalne klucze, które dołączane są przez producentów, niestety mają przeciętną jakość, dlatego też warto poszukać produktów z lepszego materiału, które dadzą nam 100% pewność, że nie zawiodą nas w kryzysowych sytuacjach. Słabej jakości klucze ręczne, przy dużym oporze ślub mogą po prostu się wygiąć, albo złamać.

Klucze elektryczne

Klucze elektryczne w dzisiejszych czasach występują w trzech różnych wersjach. Pierwsza wersja to klucze akumulatorowe, druga to klucze 12V, a trzecia to popularne klucze 230V. Klucze elektryczne są w chwili obecnej najprostszą i najlepszą alternatywą dla tradycyjnych kluczy ręcznych. Wersja akumulatorowa, działa niemal na identycznej zasadzie jak klasyczne wkrętarki akumulatorowe. Wersje 12V jak łatwo się domyśleć mogą być zasilane wyłącznie z gniazda zapalniczki, albo ze standardowego akumulatora za pomocą specjalnej przejściówki. Klucze elektryczne 230V są z kolei najlepszym kompromisem pomiędzy kluczami ręcznymi, a pneumatycznymi.

Klucz pneumatyczny

Klucze pneumatyczne, charakteryzują się bardzo dużym momentem obrotowym, dzięki czemu doskonale nadają się do odkręcania nawet najbardziej opornych śrub. W dzisiejszych czasach klucze pneumatyczne wykorzystywane są powszechnie w profesjonalnych warsztatach samochodowych oraz w punktach wulkanizacyjnych. Największym minusem kluczy pneumatycznych, jest konieczność posiadania kompresora o bardzo wysokiej wydajności.

Kiedy powinno wymieniać się wycieraczki w samochodzie?

0
Kiedy powinno wymieniać się wycieraczki w samochodzie?

Każdy doświadczony kierowca bardzo dobrze wie, jak bardzo przydatne są sprawnie działające wycieraczki. Co ciekawe wycieraczki samochodowe są najrzadziej pracującymi elementami samochodu, ale również tymi elementami, które zużywają się najszybciej. Wycieraczki mają za zadanie zapewnić nam optymalną widoczność, a jak powszechnie wiadomo podczas jazdy jedną z najważniejszych kwestii jest właśnie nasze bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo pozostałych uczestników ruchu drogowego. Z niniejszego artykułu dowiedzą się Państwo po czym poznać, że nadeszła pora, aby wymienić stare wycieraczki na nowe.

Jak często powinno wymieniać się wycieraczki samochodowe?

Guma wycieraczek jest niestety jednym z tych elementów, który bardzo szybko ulega zużyciu, dlatego też eksperci od motoryzacji zalecają, aby wymieniać wycieraczki przynajmniej raz na sześć miesięcy. Bardzo wielu kierowców zmienia automatycznie wycieraczki wraz z wymianą opon i jest to bardzo dobre rozwiązanie. Pamiętać należy również i o tym, aby dobierać optymalne wycieraczki i dobrze je zamontować inaczej mogą bardo szybko się zużyć.

Najpopularniejsze sygnały informujące nas że nadeszła pora na wymianę wycieraczek

Najprostszym sygnałem, który informuje nas, że trzeba wymienić stare wycieraczki na nowe są oczywiście smugi, które pozostają na szybie i utrudniają nam codzienną jazdę. Smugi informują nas, że wycieraczki nie radzą sobie z zbieraniem nadmiaru wody, a guma wycieraczek jest najprawdopodobniej bardzo zniszczona. Warto przed dokonaniem zakupu upewnić się, czy nasza szyba nie została w żaden sposób zatłuszczona. Jak powszechnie wiadomo efektywność wycieraczek na mocno zatłuszczonych szybach bardzo mocno spada, dlatego też może wydawać się nam, że wycieraczki działają nieprawidłowo. Charakterystycznym sygnałem zużycia wycieraczek jest również nierówna praca oraz specyficzne odgłosy. Jeżeli nasze wycieraczki wydają nieprzyjemny pisk, to mamy wyraźny sygnał, że pora zakupić nowe modele wycieraczek. Jeżeli korzystamy z metalowych stelaży, to należy sprawdzać również, czy nie pojawia się na nich rdza.

Samodzielne odgrzybianie klimatyzacji

0
Samodzielne odgrzybianie klimatyzacji

Podczas podróżowania samochodem należy zapewnić sobie nie tylko bezpieczne, ale również komfortowe warunki jazdy. W upalne dni doskonale sprawdzi się klimatyzacja, która w dzisiejszych czasach jest standardem w każdym aucie. Pamiętać należy jednak o tym, że nieodpowiednio eksploatowana klimatyzacja może okazać się bardzo dużym zagrożeniem, zwłaszcza jeżeli w grę wchodzą groźne grzyby oraz bakterie. Najbardziej uważać muszą osoby, które muszą zmagać się z alergiami.

Sygnały ostrzegawcze

W sytuacji gdy z nawiewów wentylacyjnych w kokpicie naszego samochodu wydobywa się bardzo nieprzyjemny zapach, to jest to wyraźny sygnał, że nadszedł czas na dokładny przegląd oraz profesjonalne czyszczenie klimatyzacji. Nieprzyjemny zapach jest bardzo cenną informacją, że do układu chłodzenia najprawdopodobniej przedostał się grzyb, albo inne bardzo niebezpieczne drobnoustroje. Jeżeli podczas jazdy mamy ataki kichania, albo zaczynają łzawić nam oczy, to również warto sprawdzić, czy wszystko z naszą klimatyzacją jest w porządku.

Jak odgrzybić klimatyzację

W wielu przypadkach najlepszych rozwiązaniem jest oczywiście skorzystanie z pomocy wyspecjalizowanego serwisu, który oferuje kompleksowe czyszczenie klimatyzacji. Pamiętać należy również i o tym, że o odpowiedni stan naszej klimatyzacji możemy tak naprawdę zadać sami. Wystarczy odrobina wiedzy i trochę wolnego czasu. Grzyb oraz pleśń gromadzi się najczęściej wokół najważniejszych części klimatyzacji, czyli np. wokół parownika. Profesjonalne odgrzybianie klimatyzacji powinnyśmy rozpocząć właśnie od parownika. Specjaliści zalecają, aby odgrzybianie przeprowadzać przynajmniej raz w roku. Uważać muszą przede wszystkim ci kierowcy, którzy podróżują z małymi dziećmi.

Metoda piankowa

Najprostszym i najtańszym sposobem pozbycia się grzybów z klimatyzacji jest oczywiście skorzystanie z tradycyjnej metody piankowej. Aby skorzystać z tej techniki musimy kupić specjalny preparat grzybobójczy, który dostępny jest najczęściej w bardzo wygodnym sprayu. W każdym profesjonalnym sklepie motoryzacyjnym za kilka złotych kupimy porządny preparat, dzięki któremu pozbędziemy się grzybów nawet z bardzo trudno dostępnych miejsc.

W jakich sytuacjach i dlaczego przyda nam się lakier zaprawkowy?

0
W jakich sytuacjach i dlaczego przyda nam się lakier zaprawkowy?

Rdza to największa zmora naszej karoserii. Zwykle pojawia się po zimie – nie jest to najprzyjemniejszy widok dla kierowcy. Przyczynia się do niej sól drogowa, pokrywająca ulice podczas mrozów. Kolejną rzeczą wpływającą negatywnie na naszą karoserię są rysy. Jak radzić sobie z tymi przypadłościami?

Rozwiązanie problemu

Rdza przeważnie w pierwszej kolejności atakuje nadkola. Dlaczego? Ponieważ opony są odpowiedzialne za odprowadzanie wody podczas jazdy, więc to miejsce jest najbardziej narażone. Na nadkolu osadza się wtedy nie tylko woda, ale również sól.

Często dochodzi także do sytuacji, w której drobny kamień odbije się od naszej opony, co doprowadza do odpryśnięcia małego fragmentu lakieru na obrzeżu nadkola, a jeśli istnieje jakiekolwiek „odkryte” miejsce na naszym samochodzie jest to idealna okazja do powstania na nich rdzy. Taka sytuacja ma miejsce również na progach oraz dolnych brzegach drzwi.

Rdza pojawia się po zimie nie tylko ze względu na sól drogową, ale także na wzrastające temperatury, dzięki którym dochodzi do utleniania się metali.

Na powstawanie drobnych rys też nie mamy zawsze wpływ – ile razy mieliśmy sytuację, gdy wsiadając do samochodu okazywało się, że ktoś zarysował nam element?

Jeśli są to niewielkie zmiany na naszej karoserii możemy poradzić sobie z tym sami – oddanie elementu do fachowca będzie nas kosztowało nawet 100 złotych, a samodzielna praca pozwoli nam zaoszczędzić pieniądze i da równie zadowalające efekty.

Jak wykonać zaprawkę?

Oto kilka kroków, dzięki którym samodzielnie naprawimy naszą karoserii:

  • W pierwszej kolejności musimy oczyścić bardzo dokładnie rdzę – jest to ważne i od tego kroku może zależeć skuteczność naprawy.
  • Następnie miejsce to warto pokryć preparatem, który wiąże rdzę, da nam to większe prawdopodobieństwo, iż rdza ponownie się nie pojawi. Preparat ten po naniesieniu musi być pozostawiony do całkowitego wyschnięcia, zwykle trwa to około doby.
  • Warto wykonywać naprawy lakiernicze w miejscu zadaszonym, na przykład garażu. Wtedy nawet jeśli będzie padał deszcz nasza praca nie pójdzie na marne.
  • W przypadku, gdy mamy do czynienia wyłącznie z punktowym ubytkiem i nie dotarliśmy do samej blachy, możemy odtłuścić to miejsce, używając w tym celu benzyny ekstrakcyjnej i od razu nałożyć lakier, który również musi całkowicie wyschnąć.
  • Musimy dobrze wykończyć zaprawkę, jeśli wykonywaliśmy ją w miejscu widocznym – pierwszym krokiem jest zmatowienie położonego lakieru, a następnie wygładzenie nierówności.
  • Wiele zestawów zaprawkowych posiada także lakier bezbarwny, który warto nanieść po kolejnym odtłuszczeniu, a następnie pozostawiamy do całkowitego wyschnięcia.
  • Kolejnym etapem jest wygładzenie powierzchni papierem ściernym. Ważne aby wybrać odpowiednią gradację, by nie zniszczyć efektów.
  • Dodatkowo możemy wypolerować karoserię lekko ścierną pastą, by wzmocnić efekt wizualny.

Zadowalający efekt?

Jeśli wykonamy samodzielne zaprawkę lakierniczą z pewnością będzie to widać. W przypadku, gdy lakierowane miejsce jest niewidoczne lub małych rozmiarów nie mamy się co przejmować. Jest to o wiele lepsze rozwiązanie, niż wydatek kilkuset złotych.

Gdy chcemy uzyskać zadowalający efekt musimy dobrać jak najlepszy lakier. Dokładny kod lakieru znajdziemy na tabliczce znamionowej samochodu lub rozszyfrujemy go po numerze VIN. Musimy ich szukać w ASO lub miejscach, gdzie znajdziemy do kupienia lakiery samochodowe. Kosztuje około 25 złotych.

Pamiętajmy, by nie wozić lakieru w samochodzie – narażony jest wtedy na działanie wysokich oraz niskich temperatur. Najlepiej, by znajdował się w domu lub w garażu i został wykorzystany w ciągu najpóźniej 2 lat, później może stracić on swoje właściwości.

Nie przejmujmy się, jeśli nie posiadamy zbyt dużego doświadczenia, wystarczy solidność i dokładność aby osiągnąć dobry efekt. Najważniejsze, by dokładnie oczyścić karoserię z korozji. Jeśli tego nie zrobimy istnieje ryzyko, że szybko wróci, a nasza praca pójdzie na marne.

Nie opłaca się również wykonywać więcej niż trzech zaprawek na jednym elemencie. W przypadku, gdy mamy do czynienia z większą ilością uszkodzeń taniej wyjdzie nas polakierowanie całego elementu.

Co z elementami wcześniej naprawianymi?

W przypadku lakierowania elementów, które były już wcześniej naprawiane musimy użyć warstwy podkładowej do plastików, zanim nałożymy lakier właściwy. Dzięki niemu całość nie będzie się łuszczyć.

Tutaj na warstwę podkładową nakładamy podkład zwykły, lakier bazowy, a następnie bezbarwny. Ważne by pozostawić każdą z warstw do dokładnego wyschnięcia. Kolejnym krokiem jest lekkie zmatowienie oraz dokładnie odtłuszczenie powierzchni przed każdą warstwą.

Potrzebne nam są również profesjonalne narzędzia do pracy, warto zainwestować w te dobrej jakości, co wiąże się z pewnym niekoniecznie małym wydatkiem. Przyda się także dobre miejsce do wykonania tego typu zabiegów, najlepiej garaż lub pomieszczenie zadaszone – jeśli zacznie padać deszcz, cała nasza praca może pójść na marne.

Pokrowce na fotele w samochodzie

0
Pokrowce na fotele w samochodzie

Pokrowce na fotele w samochodzie są w stanie odmienić oblicze nawet najbardziej ponurych aut, dlatego też kierowcy bardzo często korzystają z ich dobrodziejstwa. Pamiętać należy jednak o tym, że aby pokrowce spełniały swoje zadania i co najważniejsze były ozdobą naszego auta, muszą spełniać kilka określonych warunków. W pierwszej kolejności należy pamiętać o tym, że nasze pokrowce muszą być wykonane z wysokiej jakości tkaniny w dbałości nawet o najmniejsze detale. Na naszym rynku jest niestety bardzo wiele firm, które importują pokrowce z Chin, przez co ich jakość pozostawia naprawdę wiele do życzenia.

Po co pokrowce?

Głównym zadaniem pokrowców, jak łatwo się domyśleć jest oczywiście zasłonienie oryginalnej tapicerki samochodu, które zbiegiem lat nie prezentuje się już bardzo okazale. Wymiana tapicerki samochodowej wiążę się niestety z bardzo dużym wydatkiem, dlatego też kierowcy decydują się bardzo często na zakup specjalnych pokrowców. Warto wspomnieć również i o tym, że wielu kierowców zakłada pokrowce na nową tapicerkę samochodową, aby zabezpieczyć ją przed zabrudzeniem oraz przecieraniem się. Jeżeli w naszym aucie przewożone są dzieci, albo zwierzęta, to porządna tapicerka jest bardzo wskazana.

Szeroki wybór tapicerek

Na naszym rynku mamy bardzo szeroki wybór tapicerek, dzięki czemu nawet najbardziej wymagający i najbardziej wybredni kierowcy znajdą produkty, które w 100% zaspokoją ich indywidualne wymagania. Do wyboru mamy nie tylko masę dostępnych kolorów, ale również wiele wspaniałych wzorów i rodzajów tkanin. Jeżeli chodzi o kolor, to kierowcy najczęściej dobierają pokrowce do koloru nadwozia, ale oczywiście nie jest to normą. Pokrowce mogą być wykonane z bardzo różnych rodzajów skóry, albo ze sztucznej wersji. W dzisiejszych czasach jest moda na eko, dlatego też królują przede wszystkim ekologiczne wersje pokrowców na tapicerki. W pierwszej kolejności warto inwestować w takie pokrowce, które bardzo łatwo się zmywa, dzięki czemu nasze auto zawsze prezentować będzie się bardzo okazale.

Z jakimi naprawami lakierniczymi poradzimy sobie sami?

0
Z jakimi naprawami lakierniczymi poradzimy sobie sami?

Wraz z bardzo szybkim upływem lat oraz przejechanych kilometrów nasze auto wraz z nami przechodzi niestety trudy codziennego życia. Oczywiście należy pamiętać o tym, że w naszym samochodzie trudy życia wyglądają nieco inaczej niż w przypadku człowieka. Zdecydowaną większość części mechanicznych możemy bez żadnego większego problemu wymienić, oczywiście jeżeli dysponujemy odpowiednimi środkami finansowymi. Problem pojawia się jednak w sytuacji kiedy mowa o częściach blacharskich, których wymiana jest zdecydowanie większym wyzwaniem i niestety bardzo często dużym kłopotem. Jeżeli nie będziemy systematycznie dokonywać prostych poprawek lakierniczych, to nasze auto niestety nie będzie prezentować się bardzo okazale.

Poprawki lakiernicze

Przed przystąpieniem do poprawek lakierniczych, należy bardzo poważnie zastanowić się, czy sami czujemy się na siłach to wniesienia drobnych poprawek, czy też nie lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy doświadczonego lakiernika. Jeżeli posiadamy nowe auto i przydarzyło nam się drobne zarysowanie, to rozsądniej jest skorzystanie z pomocy odpowiedniego specjalisty. Pamiętać należy również i o tym ,że pomalowanie podrapanej maski samochodowej jest bardzo trudnym zadaniem i co najważniejsze zajmuje bardzo sporo czasu. Drobne naprawy możemy oczywiście wykonać w własnym zakresie, dzięki czemu uda nam się zaoszczędzić sporo pieniędzy.

Co możemy naprawić samodzielnie?

Samodzielnie warto naprawiać oczywiście pierwsze ogniska rdzy. Jeżeli szybko nie pozbędziemy się rdzy, to będzie rozrastać się w bardzo szybkim tempie. Niestety klimat w którym żyjemy bardzo sprzyja powstawaniu ognisk rdzy, dlatego też warto dbać o blachę w naszym aucie, dzięki czemu samochód będzie nie tylko ładnie się prezentować, ale co najważniejsze będzie nam sprawnie służyć przez wiele długich lat użytkowania. Uważać muszą przede wszystkim Ci kierowcy, którzy nie korzystają z garażu. Śnieg i deszcz są bardzo dużym zagrożeniem dla naszej karoserii i nawet nowe auta potrafią rdzewieć, jeżeli nie będzie się o nie odpowiednio dbać.

Narzędzia, które powinny znajdować się w każdym samochodzie

0
Narzędzia, które powinny znajdować się w każdym samochodzie

W wyposażeniu każdego doświadczonego kierowcy powinny znajdować się zawsze pewne narzędzia, które poprawiają zarówno komfort, jak i samo bezpieczeństwo jazdy. Bardzo wielu kierowców zadaje sobie pytanie, co tak naprawdę warto przewozić w swoim aucie. Z niniejszego artykułu dowiedzą się Państwo jakie narzędzia mogą okazać się przydatne i w jakiej sytuacji.

Podstawowe narzędzia

Na samym początku warto bardzo dokładnie sprawdzić czy mamy w dodatkowych wyposażeniu komplet zapasowych żarówek oraz czy posiadamy trójkąt i apteczkę, które przydadzą się podczas kolizji drogowej, albo podczas awarii naszego auta. Kierowcy powinni pamiętać również o sprawnej gaśnicy. Pamiętać należy o tym, że brak sprawnej gaśnicy podczas kontroli przez policję może wiązać się dla nas z otrzymaniem mandatu. Karę otrzymamy również za brak trójkąta. W takich okolicznościach otrzymamy mandat o wysokości 50 zł, dlatego też nie ma co ryzykować. Warto również zadbać o to, aby w naszym aucie znajdował się właściwy klucz do odkręcania opon. Jeżeli mowa już o oponach, to doświadczony kierowca powinien posiadać również w bagażników dodatkowe koło zapasowe, które przyda się podczas złapania gumy. W takich okolicznościach bardzo przydatny może okazać się również lewarek oraz pompka do kół. Bardzo przydatny może okazać się również komplet zapasowych bezpieczników.

Dodatkowe wyposażenie auta

Kierowcy powinni zainwestować również w porządne rękawice ochronne, które są bardzo przydatne zwłaszcza podczas naprawy samochodu. Rękawice te zabezpieczą nas nie tylko przed nieprzyjemnym brudem, ale również przed bardzo niebezpiecznymi skaleczeniami. Warto poważnie zastanowić się również nad zakupem dodatkowego kompresora pod zapalniczkę, dzięki któremu, będziemy w stanie bardzo szybko napompować oponę. Porządny kompresor kupimy za niecałe 20 złotych, dlatego też nie ma co żałować pieniędzy. Jeżeli znamy się nieco na mechanice samochodowej, to warto w bagażniku przewozić pełny zestaw przydatnych narzędzi. Potrzebne będą przede wszystkim klucze płaskie o standardowych rozmiarach, wkrętak płaski, taśma izolacyjna i szczypce.

Jak zadbać o lepszą widoczność zimą?

0
Jak zadbać o lepszą widoczność zimą?

Podczas jazdy samochodem w czasie zimy ważną kwestią jest nasza widoczność. Jak powszechnie wiadomo śnieg nie jest najlepszym sprzymierzeńcem kierowców, dlatego też należy skorzystać z wszystkich metod, aby jak najbardziej poprawić swoją widoczność. W dzisiejszych czasach na szczęście każdy nowoczesny samochód posiada nie tylko automatyczny centralny zamek, czy elektryczne szyby, ale również podgrzewane lusterka, które bardzo poprawiają komfort naszej jazdy, a dokładniej mówiąc nasze bezpieczeństwo.

W czym mogą nam pomóc podgrzewane lusterka?

Odpowiedź na to pytanie na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo proste, ale wcale tak w rzeczywistości nie jest. Podgrzane lusterka mogą okazać się bardzo przydatne nie tylko w czasie mroźnej zimy. W dzisiejszych czasach producenci samochodów montują podgrzewane lusterka w standardzie w swoich modelach aut. Ich podstawową funkcją jest oczywiście odszranianie szyby podczas bardzo mroźnych dni. Osoby, które nie lubią skrobać szyb na mrozie bardzo szybko docenią przydatność podgrzewanych szyb. Dużą zaletą jest również to, że nie narażamy nasze szyby na dodatkowe zarysowania o które niestety bardzo łatwo podczas skrobania specjalnymi skrobakami. Drugą ogromną zaletą podgrzewanych szyb jest oczywiście możliwość odparowania wody podczas jazdy w deszczowe dni. Zaparowane szyby mogą stwarzać na drodze bardzo duże niebezpieczeństwo dlatego też warto posiadać samochód z podgrzewanymi szybami.

Montaż podgrzewanych lusterek

Na szczęście jeżeli nasze auto nie ma w standardzie podgrzewanych szyb, to nie stoimy na straconej pozycji. W dzisiejszych czasach możemy kupić specjalne zestawy i samodzielnie zamontować maty podgrzewające. Przy zakupie mat zwracać należy szczególną uwagę przede wszystkim na ich rozmiar. Na szczęście większość aut występuje w standardowych rozmiarach, dlatego też nie powinnyśmy mieć z tym zadaniem żadnych większych problemów. Warto sprawdzić również, czy nasza mata wyposażona jest w dodatni współczynnik temperaturowy grzałki, dzięki której unikać będziemy przegrzaniu oraz bardzo niebezpiecznemu przepaleniu. Warto również zainwestować w specjalne lusterko asferyczne, które w standardzie montowane jest w autach z wyższej półki.

Kiedy wymieniać płyny w samochodzie?

0
Kiedy wymieniać płyny w samochodzie?

Każdy samochód posiada płyny eksploatacyjne, które należy systematycznie wymieniać, aby zagwarantować sobie komfortową i bezpieczną jazdę. Z niniejszego artykułu dowiedzą się Państwo jakie funkcje pełnią poszczególne płyny eksploatacyjne i kiedy należy je wymieniać.

Olej silnikowy

Jednym z najważniejszych płynów w każdym aucie jest oczywiście olej silnikowy, który odpowiada za prawidłowe smarowanie silnika. Niestety olej narażony jest na bardzo trudne warunki eksploatacyjne, dlatego też bez regularnej wymiany nie będzie spełniał swojej roli. Olej podczas swojej pracy zbiera bardzo dużą część zanieczyszczeń w komorze oraz opiłki metalu. Producenci samochodów w większości przypadkach zalecają, aby olej silnikowy wymieniać przynajmniej raz w roku. Mechanicy zalecają z kolei, aby olej silnikowy wymieniać zawsze po przejechaniu ok. 15 – 30 km.

Olej w skrzyni biegów

Pamiętać należy również o wymianie oleju w skrzyni biegów. Na rynku motoryzacyjnym jest bardzo wiele opinii i wielu kierowców poważnie zastanawia się, czy ten olej w ogóle należy zmieniać. Odpowiedź na to pytanie brzmi – oczywiście TAK. Olej w skrzynie biegów jest również narażony na bardzo trudne warunki eksploatacyjne, tak samo zresztą jak i olej silnikowy. Jeżeli posiadamy skrzynię manualną, to olej należy wymieniać od 40 do 120 tys. kilometrów. Jeżeli posiadamy automatyczną skrzynię biegów, to olej warto zmieniać po przejechaniu 60-100 tys. kilometrów.

Płyn hamulcowy

Kierowcy muszą pamiętać również o sprawdzaniu płynu hamulcowego, który może bardzo poważnie narazić nasze bezpieczeństwo podczas podróżowania samochodem. Stary płyn hamulcowy powoduje stopniową utratę podstawowych właściwości naszych hamulców, dlatego też jego wymiana jest wręcz koniecznością. Jeżeli nie będziemy systematycznie zmieniać płynu hamulcowego, to należy liczyć się również z tym, że tarcze, klocki i przewody hamulcowe ulegać będą bardzo szybkiej korozji. Płyn hamulcowy najlepiej wymieniać co dwa lata, albo po przejechaniu około 60 tys kilometrów.

Jak sprawdzić, czy nasza klimatyzacja pracuje wydajnie?

0
Jak sprawdzić, czy nasza klimatyzacja pracuje wydajnie?

Klimatyzacja w samochodach jest bardzo przydatna i wielu kierowców nie wyobraża sobie bez niej codziennej jazdy. W upalne dni wnętrze naszego auta może rozpalić się nawet do 50-60 stopni Celsjusza. W zimę z kolei bez porządnego ogrzewania podczas jazdy dokuczać będzie nam bardzo nieprzyjemny chłód. Z niniejszego artykułu dowiedzą się Państwo jak szybko sprawdzić, czy nasza klimatyzacja działa i czy jej wydajność jest na satysfakcjonującym poziomie. Klimatyzacja samochodowa tworzy tak naprawdę układ kliku różnych urządzeń takich jak np. skraplacz, parownik, zawór rozprężny, sprężarka i specjalny osuszacz z filtrami. Każda z tych części ma do spełnienia poszczególne zadania, dlatego też warto dokładnie sprawdzić, czy poszczególne elementy naszej klimatyzacji działają efektywnie.

Najpopularniejsze usterki w klimatyzacji samochodowej

Najpopularniejszą usterką jest oczywiście nieszczelność układu klimatyzacji, przez co nasza klimatyzacja bardzo mocno traci na wydajności. Usterki spowodowane są najczęściej uszkodzeniem skraplacza. Jeżeli ubytek skraplacza jest bardzo duży, to niestety będziemy musieli jak najszybciej wymienić go na nowy. Częstą przyczyną nieszczelności są również skorodowane przewody gumowe, czy też rurki aluminiowe.

Zatkany układ klimatyzacji i uszkodzony wentylator

Kierowcy bardzo często mają również duże problemy z zatkanym układem klimatyzacji. Usterki tego typu są winą niewymienianego przez bardzo wiele lat osuszacza. Bardzo często zdarza się tak, że granulat, który znajduje się z filtrze lub samym osuszaczu, po prostu wylatuje, przez co zatyka cały układ klimatyzacji. Dość częstym problemem jest również uszkodzony wentylator skraplacza. Awaria tego podzespołu powoduje, że nasza klimatyzacja działać będzie w warunkach podwyższonego ciśnienia, co w dłuższej perspektywie prowadzi oczywiście do całkowitego zatarcia kompresora.

Pozostałe awarie

Aby poprawić wydajność klimatyzacji warto sprawdzić również, czy nie mamy uszkodzonej sprężarki, która niestety ma skłonności do awarii. Zatarcie sprężarki bardzo często spowodowane jest pracą bez oleju, który krąży w całym układzie wraz z czynnikiem chłodniczym.

Zobacz też