Klucz dynamometryczny

Z reguły przykręcamy śruby w aucie na wyczucie. W przypadku niektórych połączeń ważna jest jednak kwestia skręcania z odpowiednią siłą i precyzją. W tym celu korzysta się z klucza dynamometrycznego. Co to jest klucz dynamometryczny? Jak używać klucz dynamometryczny do kół samochodowych? Z jaką siłą dokręcać koła? Czego powinniśmy unikać korzystając z klucza dynamometrycznego? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników. 

Co to jest klucz dynamometryczny?

Klucz dynamometryczny do kół samochodowych charakteryzuje się przede wszystkim stałą wartością momentu obrotowego. W konsekwencji tego typu narzędzia w sposób szczególny sprawdzą się w przypadku warsztatów samochodowych. Za ich pośrednictwem możliwe jest chociażby dokręcenie kół pojazdów osobowych czy też samochodów dostawczych o niewielkich gabarytach. Ze względu na stałą siłę dokręcenia klucz dynamometryczny nadaje się do zadań, w których wymagana jest ponadprzeciętna precyzja i użycie odpowiedniej siły. Takie narzędzia możemy zakupić zarówno pojedynczo, jak i w zestawie, w zależności od indywidualnych preferencji. Zobacz klucze dynamometryczne na https://dynamometryczne.pl/

Klucz dynamometryczny do kół samochodowych: jak go używać?

Korzystanie z klucza dynamometrycznego wbrew pozorom nie jest czymś problematycznym. W pierwszej kolejności należy ustawić właściwy moment i powoli dokręcić śrubę. Kiedy narzędzie będzie stawiać odpowiedni opór, wówczas słyszalne będzie kliknięcie o charakterystycznym tonie. 

Warto pamiętać o tym, że nasłuchiwanie jest bardzo ważne, bowiem w przypadku zignorowania kliknięcia zdecydowana większość egzemplarzy umożliwi dalsze dokręcanie śruby. 

To w skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do jej zerwania, co byłoby dość problematyczne. Jeśli nie jesteśmy pewni czy dźwięk nastąpił, wówczas zwalniamy nacisk i dociągamy ponownie. O ile dokręcenie jest wystarczająco silne, kolejny raz powinniśmy usłyszeć charakterystyczny dźwięk. Niekiedy możliwe jest spotkanie starych kluczy dynamometrycznych ze strzałką i ze skalą. W trakcie ich pracy wychyla się charakterystyczna strzałka- na jej podstawie jesteśmy wskazać aktualny moment przykręcenia śruby, co często jest niemalże zbawieniem. 

Z jaką siłą dokręcać koła?

Podczas wkręcania śrub do naszych kół ważna jest kwestia właściwego momentu dokręcenia. Można to zauważyć chociażby w przypadku serwisów oponiarskich- tamtejsi specjaliści korzystają z możliwości klucza pneumatycznego, a następnie podchodzą z kluczem dynamometrycznym i proces zakręcania dokańczany jest w sposób ręczny. Zaletą tego rozwiązania jest to, że późniejsze odkręcenie śruby nie jest czymś problematycznym. Co więcej, nie dochodzi do zjawiska rozciągania się śrub, co ma szczególnie duże znaczenie. W praktyce oznacza to, że koła mogą być wielokrotnie odkręcane i zakręcane bez żadnego ryzyka. 

W zdecydowanej większości przypadków odpowiedni moment dokręcania śruby oscyluje w granicach od 80 do 10 Nm. 

Klucze dynamometryczne okażą się przydatne przede wszystkim w przypadku łączenia delikatnych elementów wykonanych z plastiku. Pamiętajmy o tym, że egzemplarze z tworzywa sztucznego przykręca się z niewielkim momentem, który wynosi od 4 do 6 Nm. W tym celu korzysta się ze specjalistycznych modeli klucza. 

Czego powinniśmy unikać korzystając z klucza dynamometrycznego?

Klucze dynamometryczne cieszą się ogromną popularnością ze względu na ich precyzję. Pamiętajmy jednak o tym, że o ile świetnie przykręcając śruby do kół, to jednak nie możemy nimi niczego odkręcać. Jeśli zapieczona śruba będzie odkręcana, wówczas zwiększa się prawdopodobieństwo jej uszkodzenia. Jeżeli śrubka stawia duży opór, wówczas warto wykorzystać zjawisko rozszerzalności termicznej metalów. Niekiedy wystarczy jedynie rozgrzać element, w który to śruba została wkręcona. W przypadku profesjonalnych warsztatów powszechne jest stosowanie palników. W garażowych warunkach wystarczająca może okazać się opalarka, bowiem efekt końcowy będzie podobny. Śruby zapiekają się w miejscach, gdzie oddziałuje na nich wysoka temperatura. Warto wyróżnić zaciski hamulców, jak i również śrubki przeznaczone do odkręcania kół. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here