Wymiana tarcz hamulcowych

Nagła utrata skuteczności hamowania może być spowodowana awarią układu hamulcowego. Wpływa ona znacząco na bezpieczeństwo poruszania się pojazdem, dlatego nie powinniśmy bagatelizować tego problemu. Wśród głównych winowajców wymienia się zużyte klocki hamulcowe lub zdeformowane tarcze hamulcowe. Czy warto samodzielnie podjąć się wymiany komponentów układu, czy lepiej zaprowadzić samochód w warsztatu? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, jeśli zdecydujemy się na jedną z powyższych możliwości.

Własnoręczna wymiana tarcz hamulcowych

Zabierając się do wymiany tarcz hamulcowych musimy wziąć pod uwagę, że powinniśmy także dokonać zamiany klocków, płynu i przewodów, jeśli są już zużyte. Warto zatem przygotować się wcześniej i zakupić polskie tarcze hamulcowe i polskie klocki hamulcowe np. firmy Breck, które będą kompatybilne z danym rodzajem auta. Nieodzownym narzędziem do wymiany komponentów będzie lewarek oraz klucz do piast. Najpierw luzujemy śruby, następnie uruchamiamy podnośnik i demontujemy koła. W dalszej kolejności bierzemy się za demontaż układu hamulcowego. Odkręcamy zaciski i kontrolujemy stan przewodów i tłoczków. Wysuwamy tłoczki i klocki hamulcowe. Odkręcamy tarcze, demontując wcześniej zacisk. Delikatnie zdejmujemy tarczę i sprawdzamy, czy pozostałe elementy konstrukcyjne nie wymagają wymiany (np. z uwagi na korozję). Nową wyczyszczoną z oleju tarczę zakładamy na piaście, po czym wykonujemy wszystkie powyższe czynności w odwrotnej kolejności. Pamiętamy o solidnym dokręceniu kół.

O czym warto pamiętać wybierając serwis samochodowy do wymiany komponentów – klocki hamulcowe producent

Samodzielna wymiana tarcz to oszczędność ok. 500 złotych robocizny za 4 sztuki (2 osie). Wymaga ona jednak:

  • odpowiednich warunków technicznych, np. własnego warsztatu,
  • posiadania wcześniej zakupionych tarcz, klocków i ewentualnie innych części składowych układu,
  • podstawowych umiejętności i zdolności manualnych,
  • wiedzy na temat działania układu i dopasowywania poszczególnych części,
  • od kilkudziesięciu minut do kilku godzin pracy – w zależności od wprawy i zakresu prac.

Alternatywą jest oddanie samochodu do warsztatu samochodowego, gdzie mechanicy zrobią to za nas. Wybierając serwis zwróćmy uwagę na to, z jakich części korzystają specjaliści montujący komponenty do układu hamulcowego. Ważne, aby były one jak najwyższej jakości, w końcu na skuteczności hamowania nie powinniśmy oszczędzać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here