Oczywiście, że tak! Właśnie dlatego poświęciliśmy kolejny artykuł tematyce układu napędowego, który wbrew pozorom jest bardzo ważny dla wszystkich kierowców, którzy na co dzień przemierzają setki, a nawet tysiące kilometrów różnymi trasami. Zatem warto by było dowiedzieć się więcej o konieczności przeglądu wałów, ich regeneracji oraz wymianie na nowe części.
Częstotliwość przeglądów
Generalnie może to zależeć od wielu czynników zewnętrznych, aczkolwiek najczęściej wymienianymi są: ilość przemierzonych kilometrów oraz rodzaj dróg, po jakich przez większość czasu poruszał się pojazd. Obie zmienne oddziałują na pracę wałów napędowych w dużym stopniu, co wpływa także na ich jakość i ogólną kondycję. Po pierwsze wszystkie samochody o długodystansowym zasięgu powinny podlegać przeglądom technicznym więcej niż raz w roku, ze względu na zużycie powierzchni wału i jego nadwyrężenie. Podobnie jego stan pogarsza się podczas jazdy po nierównych i pagórkowatych terenach, gdzie zawieszenie pojazdu, a co za tym idzie również układ napędowy, ulegają licznymi zniekształceniom i zniszczeniom.
Zatem chcielibyśmy przedstawić krótkie wskazówki dla właścicieli pojazdów:
- Dostawczych, ciężarowych i autobusów prowadzonych po normalnych drogach szosowych – serwisowanie co 10 000km lub 2 razy w roku
- Dostawczych, ciężarowych i szynowych prowadzonych w warunkach mieszanych – serwisowanie co 5 000km lub po około 200 godzinach jazdy
- Dostawczych, ciężarowych, szynowych, autobusy oraz maszyny budowlane w warunkach miejskich – serwisowanie co 2 500km lub po około 100 godzinach jazdy.
Wszystkie te zalecenia jak wspomnieliśmy wcześniej mogą się zmieniać w zależności od czynników zewnętrznych, a także warto kierować się wskazaniami producenta wałów napędowych.
Regeneracja wału
Oto czynność niezbędna dla utrzymania jego prawidłowej kondycji przez cały czas użytkowania, a możesz o to zadbać głównie dzięki regularnym przeglądom układu napędowego. Wówczas istnieje możliwość szybkiego wykrycia usterki, której naprawa jest mniej kosztowna niż późniejsza renowacja lub wymiana całej części. Dobrze jest zapobiegać poważniejszym awariom z prostej przyczyny, a mianowicie Twój pojazd będzie w tym czasie unieruchomiony i niezdolny do jeżdżenia.
Regeneracja polega między innymi na dokładnym oczyszczeniu części i naprawie jej poszczególnych elementów, by całość mechanizmu mogła swobodnie ze sobą współgrać. Co więcej, proces ten obejmuje również wyważanie wału za pośrednictwem nowoczesnej maszyny, gdzie jest on obracany z różną prędkością dla ustabilizowania całej konstrukcji. Dodatkowo profesjonalny warsztat samochodowy powinien zapewnić Ci kompleksową obsługę poprzez smarowanie krzyżaków specjalistycznym preparatem, dzięki któremu wał może obracać się bez żadnych problemów i uszkodzeń.
Wymiana części
Może nastąpić podczas regeneracji, gdy zużyciu ulegną mniejsze elementy układu napędowego. Wówczas ich wymiana i koszt nie powinny przekraczać standardowego cennika mechanika. Natomiast cała sytuacja wygląda nieco inaczej, gdy mamy do czynienia z wymianą całego wału napędowego. Wówczas dobrze jest zakupić i zaopatrzyć się w nową nieużywaną część, a najlepiej gdyby pochodziło prosto od producenta. Wystarczy trochę poszukać, a z pewnością znajdziesz taki warsztat, gdzie zapewnione zostaną wszelkie standardy jakości, co w późniejszym czasie zauważysz również podczas jazdy swoim samochodem.