Specjalne etykiety na oponach to wymóg Unii Europejskiej od listopada 2012 roku. Dzięki nim można zorientować się, w uproszczony sposób, jakie cechy posiada dana opona.

Wygląd etykiety

Pod pojęciem etykiety rozumie się kolorowe naklejki na oponach. Najczęściej są to kolory biały, czarny oraz niebieski. Obowiązek ich umieszczania na oponie ma producent lub też sprzedawca. Etykietka nie ma narzuconego odgórnie wyglądu, bardziej chodzi tu o informacje na niej zawarte. Na bieżniku opony, a więc na jej czole, są naklejane dane obrazkowo ukazujące jakie testy przechodziła dana opona i jak wypadła w badaniach przeprowadzanych przez koncern, tak by możliwe było porównanie danych z konkurencyjnymi firmami. Skrót DOT znajduje się na boku opony. Cyfry i litery tego symbolu oznaczają gdzie była wyprodukowana opona i jaka jest data produkcji opony.

Informacje na etykiecie

Etykiety opon zawierają następujące informacje:

  1. Opory toczenia (inaczej klasa energetyczności) – ta informacja dotyczy tego w jaki sposób toczenie opony wpływa na zużycie paliwa przez pojazd. Stosuje się tu skalę literową od A do G, gdzie A to najlepszy wynik, oznaczający również najbardziej ekologiczną jazdę.
  2. Przyczepność na mokrej drodze – dotyczy czynności hamowania, a więc pomiaru drogi, którą pokona samochód od chwili wciśnięcia pedału hamulca do całkowitego zatrzymania się. W tym przypadku skala ocen to A – F. Ciekawostką jest to, że w Europie istnieje bardzo mało opon, które posiadają podwójne A w obu wymienionych cechach.
  3. Emisja hałasu na zewnątrz – którą opisuje się głośnikiem z ilością fal w skali od 1 do 3, gdzie 1 to najlepszy wynik. Ponadto ważna jest tu liczba, która wskazuje na decybele. Większość kierowców uważa jednak, że ten parametr nie należy do najistotniejszych i w oponie jest o wiele więcej ważniejszych cech niż emisja hałasu.

Jakie opony koniecznie muszą posiadać etykiety?

Etykiety na oponach są konieczne dla samochodów osobowych, a także dostawczych, vanów, SuVów oraz samochodów terenowych. Wymaga się ich również w samochodach ciężarowych i autobusach. Nie są konieczne w ogumieniu typu M/D, które jest wykorzystywane na najtrudniejszych warunkach drogowych, w wojsku, na rajdach czy przy przeprawach. Etykiety na oponach są również stosowane w Stanach Zjednoczonych, Japonii czy Korei Południowej.

Naczelną sprawą decydującą o wprowadzeniu etykiet było wskazanie takich cech opon, których nie da się zmierzyć za pomocą standaryzowanych testów oraz jednoznacznie ich wyrazić. Dzięki etykietom konsument, użytkownik samochodu, dostaje wyniki oraz może świadomie wybrać określone parametry opon, które są najbardziej mu odpowiadające. Głównym celem wprowadzenia etykiet było zachęcenie kupujących do wyboru opon energooszczędnych, tak by jak najbardziej zminimalizować emisję spalin. Jest to w ostatnim czasie jeden z ważniejszych problemów z jakimi boryka się Unia Europejska.

Etykiety na oponach zawierają informacje o trzech czynnikach. Tymczasem nabywając nowe opony warto zwracać uwagę na kilka równie istotnych cech. Przede wszystkim należy sprawdzić czy opona jest wytrzymała oraz odporna na zużycie. Po drugie jaka jest jej przyczepność na suchej nawierzchni. Po trzecie jaka jest jej trakcja na różnych rodzajach nawierzchni, a także w różnych warunkach atmosferycznych. W tym także zimowych. Osoba zaopatrująca się w opony powinna zdawać sobie sprawę ze wszystkich cech klasyfikujących dobrą oponę.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here