Koszty związane z wydatkami reklamowymi nierzadko stanowią istotną część budżetu firmy. Jak nimi zarządzać, by osiągnąć najlepszą efektywność? Czy lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z możliwości oferowanych przez internet i nowe media, czy też lepiej zaufać klasycznym formom marketingu? Porozmawiajmy o reklamie.
Precyzja działań
Pod hasłem działań marketingowych znaleźć możemy szerokie spektrum czynności zmierzających do zbudowania wizerunku firmy oraz przekonania odbiorców o wyjątkowym charakterze i jakości oferowanych produktów lub usług. Zakres prac jest olbrzymi i w każdym przypadku wymaga posługiwania się sprawdzonymi i rzetelnymi kooperantami. Każde przedsiębiorstwo inaczej kreuje swoją politykę reklamową, warto jednak pokusić się o znalezienie wspólnego mianownika i wyszczególnienie cech dobrej reklamy, które sprawdzą się niezależnie od branży, czy też gałęzi gospodarki. Przede wszystkim liczy się skuteczność. Tę rozumiemy jako efektywne dotarcie do świadomości wybranej grupy docelowej, niezbędne będzie więc możliwie precyzyjne określenie profilu odbiorcy.
Dysponując charakterystyką dotychczasowego lub potencjalnego klienta, a więc przynajmniej jego płcią, wiekiem, sytuacja materialną i rodzinną, zainteresowaniami oraz poglądami możemy pokusić się o stworzenie dedykowanego przekazu reklamowego. Ważną rolę odegra dobór odpowiednich kanałów dystrybucji — w przypadku masowego odbiorcy może to być radio lub telewizja, te jednak nie zapewnią precyzyjnych informacji zwrotnych. Na tym tle zdecydowanie wypadają media elektroniczne, szczególnie internet, który pozwala na dokładne prześledzenie wpływu reklamy na użytkownika, jego zachowania i wybory.
Mocna pozycja tradycyjnej reklamy
Dominacja nowych technologii nie jest jednoznaczna z upadkiem klasycznych form reklamowych. Wbrew temu, co jeszcze kilka lat temu wróżyli zwolennicy nowych mediów, elektroniczny przekaz audiowizualny nie wyparł publikacji drukowanych, a plakaty, ulotki i banery wciąż cieszą się w pełni zasłużoną popularnością. Oczywiście w tej branży także dokonała się rewolucja technologiczna, a czas od zlecenia produkcji poligraficznej do odbioru gotowych prac uległ imponującej skróceniu. Równie imponujące jest spektrum możliwości produkcyjnych, pozwalające na błyskawiczne wytworzenie zachwycających, a przede wszystkim skutecznych gadżetów reklamowych. Warto poznać ofertę poznańskiej firmy BV FORMAT i sprawdzić jak łatwa i niedroga jest obecnie produkcja naklejek, taśm reklamowych oraz atrakcyjnych upominków dla klientów.
Czy media elektroniczne stanowią zatem zagrożenie dla tradycyjnej reklamy? Na ten problem należy spojrzeć nieco inaczej i nie dopatrywać się w nim dwóch rywalizujących koncepcji. To raczej rozwiązania komplementarne, które umiejętnie połączone pomogą stworzyć trwały fundament przyszłego sukcesu. Zawsze jednak podstawową wartością będzie prawidłowe zdiagnozowanie potrzeb oraz współpraca z solidnymi i rzetelnymi kooperantami.