Na co zwrócić uwagę przy wyborze podkładu pod lakier

Wybór podkładu pod lakier samochodowy ma niezwykle istotne znaczenie. Trzeba bowiem jasno powiedzieć, że dobór odpowiedniego materiału i jego właściwa aplikacja gwarantuje większą trwałość naprawy lakierniczej. Dziś zatem zajmiemy się aspektami, na które należy zwrócić uwagę. Przedstawimy również rodzaje podkładów, spośród których są i takie przeznaczone jedynie do użytku profesjonalnego.

Po pierwsze: szybkie schnięcie

lakier reflektor

Na rynku mamy do dyspozycji bardzo wiele podkładów akrylowych, jak i epoksydowych. Ten drugi nadaje się do nakładania na gołą blachę, z kolei pierwszy sprawdzi się do pokrycia stali ocynkowanej, jednak w przypadku aluminium trzeba zastosować wcześniej dodatkowy podkład. W przypadku każdego z nich niezwykle ważna jest jednak szybkość schnięcia. Zwykle nakłada się kilka cieńszych warstw podkładu, a następnie szlifuje powierzchnie, aby była wyrównana pod lakier nawierzchniowy. Czas schnięcia ma tu istotne znaczenie, gdyż pomiędzy nakładaniem kolejnych warstw trzeba poczekać do całkowitego wyschnięcia. Zatem, jeśli lakiernik rekomenduje dany podkład, to znaczy, że odznacza się on szybkim wysychaniem, co w jego pracy jest dużym atutem. Jest to walor również dla osób, które chcą samodzielnie i jak najszybciej wykonać prace naprawcze powłoki lakierniczej.

Po drugie: możliwość nakładania grubszych warstw

Są takie uszkodzenia powłoki lakierniczej, które wymagają nałożenia grubszych warstw podkładu. Grubszy podkład wiąże się jednak z koniecznością szlifowania gradacyjnego. Dlatego trzeba zaopatrzyć się w pady i wiedzieć, od jakich gradacji zacząć. Najczęściej producent podaje je na opakowaniu, dlatego przy zaopatrzeniu w odpowiedni sprzęt można sobie z tym poradzić.

Po trzecie: szybkie szlifowanie

lakier tylna lampa

Mniejsze rysy i wgłębienia nie wymagają zastosowania grubego podkładu i jego gradacyjnego szlifowania. W tym przypadku warstwy podkładu pod lakier samochodowy są cieńsze, a szlifowanie przebiega szybciej. Podkład, który można szybko poddać obróbce jest miękki. Takie powłoki są polecane w przypadku renowacji starych samochodów, dzięki temu zapewniona jest odpowiednia izolacja i zabezpieczenie gruntowanych elementów.

Poznaj cechy, jakie powinien posiadać każdy podkład pod lakier samochodowy?

Niezależnie od rodzaju uszkodzeń poza szybkim schnięciem są jeszcze inne ważne cechy podkładu, które warto znać. Oczywiście niezwykle istotna jest dobra przyczepność do podłoża. Ważne jest również zapewnienie izolacji i szczelności powłoki, która nie może być narażona na nasiąkanie wilgocią. Oczywiście należy pamiętać, że lakierowanie zawsze powinno odbywać się w odpowiednich warunkach, z zachowaniem właściwej temperatury. Powinno być to 20 stopni Celsjusza, choć informację o tym jaka jest dopuszczalna minimalna temperatura aplikacji powinna być zawarta na opakowaniu. Podkład pod lakier samochodowy powinien być odpowiednio gładki i zapewniać przyczepność warstwy nawierzchniowej lakieru.

Podkłady do stosowania na mokro – czy laik może z nich skorzystać?

Większych uszkodzeń nie powinno się próbować niwelować samodzielnie, gdyż najlepsze efekty mogą być osiągnięte jedynie w komorze lakierniczej, gdzie panują odpowiednie warunki. Nie unosi się kurz ani brud, zatem można osiągnąć pożądany kolor i jego intensywność. Można również w tych warunkach zastosować metodę szlifowania na mokro. Jednak nawet w takim miejscu lakiernik musi zastosować się do określonych procedur. Najpierw powierzchnia musi być wyczyszczona odpowiednim preparatem. Z kolei stojaki lakiernicze i inne elementy są poddawane działaniu sprężonego powietrza. Dopiero po tych czynnościach można przejść do nakładania podkładu z zachowaniem czasu na odparowanie każdej warstwy przed nałożeniem lakieru nawierzchniowego.

Przy nakładaniu podkładu lakierniczego trzeba bezwzględnie przestrzegać zasad aplikacji podanych przez producenta. Dzięki temu można uniknąć jego pękania, które niweczy całą pracę włożoną w odnowienie zarysowanej powłoki lakierniczej. Warto używać produktów sprawdzonych od renomowanych producentów. Z drobnymi problemami można poradzić sobie samodzielnie, jednak w przypadku tych większych, lepiej udać się do warsztatu, gdzie zapewnione są najodpowiedniejsze warunki do wykonywania napraw powłoki lakierniczej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here