Warsztaty samochodowe wymagają wytrzymałych narzędzi oraz odpowiedniej infrastruktury do pracy. Wśród miejsc związanych z techniką motoryzacyjną można rozróżnić zakłady wulkanizacyjne, serwisy, np. ogumienia oraz ogólnie rozumiane warsztaty samochodowe. Wykorzystywane narzędzia oraz maszyny mogą być zasilone sprężonym powietrzem, które stanowi bezpieczną alternatywę urządzeń elektrycznych. Narzędzia pneumatyczne są bardziej ergonomiczne, lżejsze, ale zachowują duże wartości mocy.
Dostarczenie sprężonego powietrza o danych parametrach związane jest z odpowiednim jego przygotowaniem. Zajmuje się tym wiele elementów takie jak reduktory, filtry czy smarownice. Do transportu sprężonego czynnika w każde miejsce warsztatu, niezbędne jest zaprojektowanie odpowiedniej instalacji, wyposażonej w zawory kierujące strumieniem. Niezwykle trwałym rodzajem instalacji pneumatycznej jest jej aluminiowa wersja. Atutem aluminiowej instalacji jest niższa cena, łatwiejszy dostęp do części, a także brak konieczności stosowania dodatkowych uszczelnień.
Warsztaty są najczęściej zamkniętymi pomieszczeniami. Dla bezpieczeństwa pracowników, a także klientów należy zapewnić odpowiednią cyrkulację powietrza. Jednym z lepszych rozwiązań jest zastosowanie specjalnych węży odciągowych, które charakteryzują się wysoką szczelnością, a także elastycznością. Węże ssawne, dzięki odpowiedniej końcówce ssawnej, umożliwiają odprowadzanie spalin ze źródła powstawania, czyli rury wydechowej, bez odpływu części substancji do otoczenia. Aby wykorzystywane przewody oraz węże pneumatyczne nie przeszkadzały przy poruszaniu się w warsztacie używa się specjalnych zwijaczy. Dzięki wyposażeniu zwijacza w funkcję zapadkową, wąż może być zatrzymany w każdym momencie.
Wśród elementów pneumatycznych, mających zastosowanie w warsztacie samochodowym, można wymienić także urządzenia do smarowania takie jak tawotnice lub pompy do oleju. Smarownica pneumatyczna dozuje substancje w sposób ciągły. Może pracować w ciężkich warunkach, dzięki czemu jest szeroko wykorzystywana w autoserwisach. W branży samochodowej stosuje się także pompy do wyciskania substancji z beczek. Są to specjalne urządzenia o napędzie pneumatycznym, które umożliwiają łatwy transport materiałów, bez jego zbędnego napowietrzania.
Branża samochodowa to także serwisy ogumienia, które do pompowania opon potrzebują odpowiednich wartości ciśnień. Pompowanie kół przy pomocy kompresorów powietrza obarczone jest pewnymi stratami w wężach, złączkach lub pistolecie do pompowania. Podstawowe wersje sprężarek maksymalnie mogą osiągać około 10 bar, co niekiedy nie jest wystarczające. Szczególnie przy samochodach ciężarowych ważne jest uzyskanie wysokiego ciśnienia sprężonego powietrza. Dlatego wprowadzono na rynek specjalne kompresory o wyższym ciśnieniu, 12 bar. Przy pompowaniu opon wykorzystuje się dedykowane pistolety, które dają możliwość zarówno pompowania, jak i upustu oraz kontroli ciśnienia.
Punkty serwisowe najczęściej korzystają z wkrętarek pneumatycznych lub kluczy udarowych. Za pomocą tych urządzeń przykręca się lub odkręca śruby. Klucz udarowy działa w sposób efektywny dzięki połączeniu momentu obrotowego i impulsu, co daje również możliwość sterowania siłą urządzenia i zapewnia jego wyjątkową dokładność.
Do prac montażowych połączeń gwintowanych w trudno dostępnych miejscach wykorzystuje się klucze zapadkowe. Najważniejszą cechą kluczy zapadkowych jest ich kompleksowa budowa. Tak zwane grzechotki pneumatyczne umożliwiają łączenie podzespołów tam, gdzie wkrętarki lub klucze udarowe nie mają możliwości zastosowania.
Do cięższych prac, takich jak wycinanie części karoserii stosuje się piły o napędzie pneumatycznym lub nożyce do cięcia blachy. Wykorzystanie piły na sprężone powietrze daje możliwość dokładnej pracy, w dowolnym miejscu ciętego elementu, przy zwiększonym bezpieczeństwie, ze względu na brak iskier. Z kolei nożyce pneumatyczne to urządzenia udostępniające opcję cięcia krzywoliniowego.
Przemysł motoryzacyjny zajmuje się także lakierowaniem oraz polerowaniem karoserii samochodów. Aby nakładane warstwy lakieru były odpowiedniej jakości wykorzystuje się specjalne kabiny i ściany lakiernicze lub agregaty natryskowe. Modułowa budowa kabin lakierniczych daje możliwość dostosowania ich do wielkości natryskiwanej powierzchni. Do wykończenia elementów karoserii wykorzystywane są szlifierki pneumatyczne bądź polerki. Są one tak zaprojektowane, aby umożliwiać ergonomiczną pracę, przy jednoczesnym osiągnięciu wysokich wartości mocy. Szlifierki wykonywane są w wielu wersjach. Dostępne są szlifierki kątowe, trzpieniowe, oscylacyjne, czołowe i inne. Daje to możliwość odpowiedniego doboru urządzenia do rodzaju pracy. Szlifierki kątowe mogą służyć do usuwania rdzy, lakieru lub wyrównywania spoin.
Przemysł motoryzacyjny chętnie korzysta z rozwiązań jakie oferuje pneumatyka. Narzędzia na sprężone powietrze są ergonomiczne, bezpieczne dla otoczenia, ale posiadają także wymaganą do ciężkich prac, moc. To i wiele więcej kupisz w sklepie internetowym dla firm, dokładnie na www.pneumat.com.pl